Leiding geven

"Leiderschap is het in staat zijn te beslissen wat moet gedaan worden en vervolgens anderen te motiveren het te doen" *

Er zijn bergen boeken geschreven over 'management'. De realiteit toont echter aan dat niet alle managers op een goede manier leiding geven.

Een studie in 2012 bij een belangrijk aantal topbedrijven in België bracht aan het licht dat CEO's verzuchten: "we hebben alle nodige IQ in ons bedrijf... we willen nu EQ"! Of anders: we willen mensen die met mensen kunnen omgaan; leidinggevenden met empathie. 

Zowel boeiend als complex en toch succesvol aan te pakken, als men zich afvraagt:

  • welk type medewerker heb ik nodig?
  • zit "the right person on the right place"?
  • zijn de taak- en functiebeschrijvingen duidelijk?
  • zijn mijn mensen 'manageable'?
  • luister ik naar mijn medewerkers?
  • stuur ik mensen aan of ben ik 'papierbak' manager?
  • geef ik vertrouwen of controleer ik?
  • kan ik wel delegeren en aan wie dan wel?
  • motiveren, hoe doe ik dat en wanneer?
  • hoe pak ik lastige mensen aan?
  • kan ik moeilijke boodschappen geven?
  • heb ik bottum up ook iets te vertellen?
  • word ik gewaardeerd zowel door n-1 als n+1?
  • ...

Managen schenkt veel voldoening als de spelregels duidelijk zijn en gevolgd worden door alle betrokkenen.

* Citaat van Dwight D. Eisenhower (1890-1969) generaal en 34ste President van de Verenigde Staten.